bule anakna oreng phebien . ORANG MALAYSIA NGOLELENG PHEBIYEN - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » ORANG MALAYSIA NGOLELENG PHEBIYEN

ORANG MALAYSIA NGOLELENG PHEBIYEN

Written By Unknown on Sabtu, 17 November 2012 | 12:57 PTG


ORANG MALAYSIA NGOLELENG PHEBIYEN



Ditulis oleh: Hefny Amany
Media: Kuduk-Kuduk Channels
Tarikh:17.11.2012


           Ngoleleng Bhebiyen adalah teradisi yang tidak akan hilang ada yang menaiki ekkol dan ada yang menaiki motor(honda klu bahasa bhebiyenna. Jika di malaysia warga Bawean membuat rombongan ke tasik-tasik atau ke Pulau-pulau.Jika Warga bawean di Malaysia,maka di Pulau Bawean ada juga tradisi berlebaran yang unik. Namanya Ngoleleng Bhebiyen atau  Keliling Pulau Bawean. Teradisi yang sudah menjadi turun temurun di lakukan (elakone)oleh warga yang berada sejauh 81 mil laut di Utara Gresik daratan. Hingga kini teradisi Ngoleleng Bhebiyen masih tetap di utamakan dan berkembang maju. Jika dulu mereka berkeliling Bawean dengan jalan kaki dengan menggunakan obor dan lampu suluh namun kini mereka sudah maju cukup dengan manaiki sepeda motor atau menumpang mobil yang tidak mempunyai atap .



Teradisi Ngoleleng terlihat ramai pada hari kedua Lebaran. Saat itu ribuan warga Pulau Bawean ngoleleng menaiki sepeda motor dan roda empat (ekkol). Mereka dimulakan dari rumahnya masing-masing kemudian ngolelengi dan melalui Jalan Lingkaran Bawean (JLB). Dalam perjalanan mereka selalu berhenti saat bertemu dengan kerabat, saudara, teman atau orang yang dikenal.

 
PEMANDANGAN DARI JAUH DI SEKOLAH SMP NEGRI SANGKAPURA


          Seperti mana di Malaysia, mereka berhenti kerumah-rumah saudara terdekat dan sahabat handai untuk bersilaturrahim serta bermaaf-maafan di Hari Raya Aidil Fitri. Mereka berhari raya tidak bersendirian, mereka bersama keluarganya serta bersama rakan-rakannya. Setelah habis mengunjungi saudara mara serta sahabat handai, Warga Bawean di Malaysia mengakhiri Hari Raya dengan mengunjungi tempat-tempat menarik seperti di Port Dickson yang terutama sekali kerana di sana ada Lato (rumpai Laut), Pulau Pangkor dan banyak lagi tempat-tempat yang menarik. Desa Water park( Sungai Besi) paling ramai ialah warga Menara (kalompek) tiap-tiap tahun mereka mesti ada di sana. Lain pula di bawean, Warga Bawean mengakhiri Hari Raya dengan mengunjungi tempat-tempat menarik seperti Danau Kastoba, Kebun Rusa, Jherat Lanjheng , Pantai Bayangkara, Lalajher, Talaghe dan lapangan terbang Bawean.


NAIK EKKOL BAHAGIAN ELER BE'ENGAN KUDUK-KUDUK


         Ngoleleng Pulau Bawean juga dimanfaatkan warga Bawean untuk singgah disuatu tempat yang dianggapnya cocok untuk makan bersama keluarga dengan membawa bekalan secukupnya dan ada yang berbekalkan uang sahaja. Warga Pulau Bawean menikmati suasana liburan bersama keluarganya dan rakan-rakan mereka hanya setahun sekali iaitu pada Hari Raya sahaja. kerana Mejoriti Warga Bawean di malaysia kebanyakannya pulang ke kampung halaman terutama sekali kebanyakan pada Hari Raya.


PERJALANAN MENUJU KEDESTINASI BERIKUTNYA





AKU MENGIKUTI ROMBONGAN ORENG ELER BE'ENGAN

       
         Dengan kehadiran Warga Malaysia  ia juga menggamatkan lagi suasana di Kampung halaman untuk bercuti atau mengunjungi sanak saudara kerana mereka pulang membawa uang atau oleh-oleh dari malaysia. Itulah kehebatan Pulau Bawean yang tidak ada dinegeri lain.
-kkc




Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]