bule anakna oreng phebien . WARGA BAWEAN SUKAONENG MEMBAWA LARI KENALAN DI LAMAN FACEBOOK - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » WARGA BAWEAN SUKAONENG MEMBAWA LARI KENALAN DI LAMAN FACEBOOK

WARGA BAWEAN SUKAONENG MEMBAWA LARI KENALAN DI LAMAN FACEBOOK

Written By Unknown on Selasa, 11 Jun 2013 | 12:57 PTG



Warga Bawean Sukaoneng membawa lari kenalan di laman Facebook





REPUBLIKA.CO.ID, GRESIK - Abdul Hamid (30), warga Sukaoneng, Pulau Bawean ditangkap pihak polis resort Gresik, Jawa Timur, kerana membawa lari anak gadis di bawah umur.

Kepala Ketua Polis Bahagian Gresik, AKP Tatik Sugiarti, berkata, penangkapan pesalah dilakukan setelah kakak ipar mangasa membuat laporan ke pihak polis yang mengatajkan beliau kehilangan saudaranya yang masih dibawah umur (16). Setelah dilakukan penyelidikan, mangsa diketahui dibawa lari oleh salah satu sahabatnya yang dikenalinya melalui jejaring sosial, yaitu Laman Facebook.

"Suspek melarikan mangsa ke tempat kerjanya di Belitung Timur, dan awalnya menjalin hubungan dengan korban melalui Facebook," katanya.

Tatik menjelaskan, diketahuinya lokasi suspek setelah mangsa menghubungi kakak iparnya, dan mengaku tidak selesa tinggal ditempat suspek.

"Dari nombor telefon yang diterima kakak ipar mangsa itu kami langsung melakukan penyelidikan, dan suspek selepas ditangkap juga mengaku telah melakukan nikah siri di rumah saudaranya Kecamatan Kampit, Kabupaten Belitung Timur," katanya.

Sementara itu, dari tangan suspek Polis menunjukkan barang bukti berupa sebuah seluar jeans, dan baju koyak.

Tatik mengatakan, suspek diugut dengan hukuman 332 KUHP, dan hukuman 81 UU RI no 23 tahun 2002 tentang perlindungan anak dengan mengugut hukuman maksimum 15 tahun penjara dan denda Rp 300 juta.

"Hukuman yang akan dikenakan terhadap SUSPEK adalah 332 Khup tentang perlindungan anak dengan mengugut 7 tahun penjara," katanya.-info Antara







Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]