bule anakna oreng phebien . PLN BERJANJI AKAN MENERANGI BAWEAN DENGAN SERATUS PERATUS - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » PLN BERJANJI AKAN MENERANGI BAWEAN DENGAN SERATUS PERATUS

PLN BERJANJI AKAN MENERANGI BAWEAN DENGAN SERATUS PERATUS

Written By Unknown on Selasa, 11 Jun 2013 | 1:06 PTG



PLN berjanji akan menerangi Bawean dengan seratus peratus




GRESIK - APJ PLN Gresik menjamin elektrik di Pulau Bawean pada Julai tahun ini sudah menyala 24 jam. Saat ini PLN sedang menyiapkan lelongan rangkaian.

'' Pembahasan keperluan elektrik di Pulau Bawean dengan PLN Distribusi Jatim sudah tuntas. Kalau tidak ada persoalan yang dapat membatalkan proses lelongan, kami optimis paling lambat Julai 2010 Bawean sudah terang benderang selama 24 jam seratus peratus,'' janji Pengurus PT PLN APJ Gresik, Sujarwo.

Masyarakat di Bawean sebenarnya sudah tidak betah hidup gelap-gelapan kerana elektrik belum merata hingga wilayah penempatan pinggiran. Bahkan, warga yang bermukim dipinggiran pulau itu selama ini menggunakan genset. '' Di Teluk Jatidawang tidak ada elektrik. Untuk penerangan, warga setempat menggunakan elektrik dari genset, itu pun hanya segelintir orang yang boleh mempunyai genset, biasanya mereka tergolong kaya,'' kata Zainal Arifin (22 tahun), warga Dusun Dedawang Desa Teluk Jatidawang Kecamatan Tambak.

'' Penduduk yang  miskin yang tidak mempunyai genset seperti saya, terpaksa numpang minta elektrik dari tetangga yang mempunyai genset. Untuk sebuah lampu kita perlu membayar Rp 30 ribu-Rp 35 ribu per bulan,'' tambah Zainal.

Rata-rata di setiap rumah warga hanya mempunyai sebuah lampu untuk menerangi ruang tamu. Paling banyak, rumah warga hanya diterangi dua lampu dan itu pun tidak menyala 24 jam nonstop. '' Setiap harinya, elektrik dari genset dinyalakan mulai pukul enam petang dan dipadamkan pukul 10 malam, kalau tengah malam pasti gelap gelita, tidak ada penerangan sama sekali di Teluk Jatidawang,'' keluh Zaenal.
-info Republik Online



Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]