bule anakna oreng phebien . KEINDAHAN PULAU BAWEAN YANG MASIH BELUM DITEROKA - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » KEINDAHAN PULAU BAWEAN YANG MASIH BELUM DITEROKA

KEINDAHAN PULAU BAWEAN YANG MASIH BELUM DITEROKA

Written By Unknown on Jumaat, 1 Mac 2013 | 12:13 PG







Keindahan Pulau Bawean yang masih belum diteroka






Pemandangan pelabuhan dermaga, kapal cepat expres bahari dan langit yang cantik 

dari bilik hotel











Pulau Bawean, Jawa Timur menjelma seperti mutiara yang tersembunyi di Laut Jawa. pantai semula jadi, taman laut yang terjaga, serta keramahan masyarakatnya, menjadikan Bawean tempat yang bagus menenangkan fikiran.

Berada sekitar 80 batu di Laut Utara Gresik, Jawa Timur, pulau ini menyimpan sejuta keindahan yang luar biasa. Bawean merupakan pulau yang termasuk dalam wilayah Kabupaten Gresik.

Untuk sampai di sana, saya menggunakan Kapal Cepat Ekspress Bahari 1C yang beroperasi pada jadual tertentu. Mengambil masa selama 3 jam untuk sampai di Bawean. Perlu anda ketahui bulan-bulan yang baik untuk berlayar ke Bawean adalah di luar bulan Disember-Februari kerana ombak tidak tinggi dan angin tidak kencang .

Berlabuh di Bawean kita dapat melihat langit dan laut yang sangat cantik langsung terpampang di depan mata. Untuk urusan di, walaupun Bawean pulau kecil, penginapan yang terdapat di pulau ini harganya sangat murah. Ya, cukuplah buat berjimat.

Waktu siang hari, kita boleh menuju Pantai Selayar. Pantai pasir putih yang terbentang luas dengan latar belakang matahari terbenam menjadi lukisan alam yang sangat eksotik. Kalau air surut, kita juga boleh, boleh menyeberang ke gili (pulau) yang berada di sebelah Bawean.

Selain melakukan tracking, belayar menggunakan perahu sewa menuju pulau-pulau yang ada di sekitar Bawean boleh menjadi segala acara yang menyenangkan. Pulau Noko Barat adalah salah satu pulau kecil yang berada di sekitar Bawean. Sebuah pulau kecil dengan pasir putih dan ombak yang tenang dan bagus untuk berenang.

Perjalanan setengah jam dari Bawean pun tidak terasa kerana beberapa titik permukaan laut yang bening, kelihatan dasar laut dengan terumbu karangnya yang masih sangat terjaga.

Menurut maklumat yang saya dapatkan, ada beberapa sukan yang bagus untuk snorkeling. Akan tetapi, sayangnya sarana dan prasarana belum ada.

Ternyata, pelancongan di Bawean tidak hanya laut dan pantainya saja. Masih ada Danau Kastoba yang konon terletak tepat di tengah-tengah 99 bukit yang ada di Pulau Bawean. Seronoknya lagi, di sana juga ada pembiakan rusa Bawean. Wah!

Ya, memang Bawean mungkin belum terkenal seperti pulau-pulau lain yang menjadi objektif snorkeling mahupun diving pelancong. Tapi, keindahannya tak kalah berbanding pulau-pulau resort yang sudah lebih dulu terkenal di dunia pelancongan. Selain itu, keramahan penduduk Bawean seakan mampu membuat pelancongnya selalu ingin kembali untuk menjejakkan kaki di pulau kecil yang bersembunyi Laut Jawa ini.





Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]