bule anakna oreng phebien . KESIHAN GHURUJHUKAN - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » KESIHAN GHURUJHUKAN

KESIHAN GHURUJHUKAN

Written By Unknown on Jumaat, 2 November 2012 | 1:23 PG

KESIHAN GHURUJHUKAN










Media: Kuduk-Kuduk Channel
Ditulis oleh: Hefny amany


Air Terjun Gurujhukan di kuduk-kuduk bawean hampir mati kerana airnya telah di salurkan ke Sangkapura.Taip sayangnya masyarakat di sana tidak ambil royalti atau insentif dari pihak Sangkapura kampung tergadai akibat kerakusan manusia.

 Keadaan Air Terjun Ghurujhukan yang dimana dahulunya airnya banyak dan juga tempat tumpuan orang ramai untuk bermandi manda bahkan ramai orang luar kampung juga sering datang kesitu dan tiap-tiap hari ramai kini tidak dapat menikmatinya lagi.

Apakah ada cadangan2 yang mungkin boleh menghidupkan kembali. kawasannya sangat luas dan udaranya nyaman dan suatu ketika dahulu Ekkol (kendaraan) boleh masuk ke kawasan air terjun itu.

Bahkan pernah menjadi Pusat Pelancongan Kg.Kuduk-Kuduk, cukup senang Kampung kami ketika itu namun kini telah di terokai oleh orang luar sehingga airnya, ikannya dan semua tidak ada lagi. Kalau anda melihat di sekeliling kawasan sawah-sawah kampung kami, banyak yang kehausan air dengan tanahnya kering dan ada juga sawah yang tidak dapat dikelolah kerana ketiadaan air. Sungguh kesihan nasib kampung kami ini kerana kerakusan manusia habis semua tergadai.

Ciptaan Tuhan ini telah dionjok-onjok oleh manusia yang tidak berperi kemanusiaan demi kepentinga sendiri. Kawasan yang sungguh indah subur dan tenang kini telah hilang, maka tidak heranlah kalau tuhan menurunkan bala kepadanya.

Manfaatnya Air Terjun Ghurujhukan banyak sekali aliran airnya yang boleh disalurkan kerumah, kesawah, kekebun2 dan airnya juga senang bila ingin memandikan sapi(Lembu). Namun apakah yang terjadi kini ianyakan akan tinggal nama. Bagaimana dengan anak-anak kami nanti, warisan apa akan bagi kepadanya  apakah ianya akan dibiarkan sahaja. 


Bagaimana peranan ketua kampung (Masyarakat0 adakah hanya tunggu dan lihat atau mendiamkan diri sahaja, tidakkah ada inisiatif lain agar kawasan itu kembali seperti sediakala. Dimana orang bijak pandai kampung kami ini adakah hanya tunggu, lihat sahaja, membisu  atau tunggu orang lain buat


Kita jangan berfikir kita sahaja fikirlah orang lain yang memerlukan air itu, memang ramai warga kampung pergi merantau dan mengikut peratus hampir setiap rumah pergi merantau bahkan ada yang merantau tidak ingin pulang kekampungnya lagi kerana kesenangan disana yang membuat mereka tidak ada niat.

Ada orang yang merantau yang agak lama memohon kerakyatan untuk menjadi warganegara kerana mereka sudah lama tinggal di sana dan ada juga yang tidak ingin menjadi rakyat sana kerana ada yang berfikir bila pulang kekampung tidak boleh tinggal lama.


Sekarang anak muda-muda kampung mejoriti merantau untuk mencari pengalaman di negara orang dan selain bekerja ada juga yang berkahwin dengan warga sana dan juga keturunan warga bawean.Mereka mengambil inisiatif begitu supaya mereka mudah untuk kemana-mana ,adakah itu jodoh atau hanya untuk memudahkan urusan jika ada kesulitan tetapi mereka ini akan pulang ke Bawean juga pada suatu hari nanti. Kami berharap ada cerita susulan dari pihak masyarakat sana untuk masalah air ini.-Kuduk-Kuduk Channels













Share this article :

1 ulasan:

  1. Saya akan tuntut dan menanyakan kepada Bpk Lora kita bagaimanakah cara penyelesaiannya nanti.

    BalasPadam

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]