bule anakna oreng phebien . ORANG BAWEAN BERTEMU JODOH DENGAN INDIA MUSLIM DIMALAYSIA - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » ORANG BAWEAN BERTEMU JODOH DENGAN INDIA MUSLIM DIMALAYSIA

ORANG BAWEAN BERTEMU JODOH DENGAN INDIA MUSLIM DIMALAYSIA

Written By Unknown on Sabtu, 28 Jun 2014 | 10:24 PTG


ORANG BAWEAN BERTEMU JODOH DENGAN INDIA MUSLIM DIMALAYSIA






Ditulis Oleh : Hefny Amany
Tarikh : 19 Jun 2014
Lokasi : Kepong, Selangor.

Kepong, Malaysia - Orang Bawean yang datang ke Malaysia bukan hanya untuk mencari rezeki tetapi ada juga yang mendapat jodoh. Orang yang saya maksudkan ialah makcik Noraini yang berumur sekitar 46 tahun yang berasal dari Bawean Indonesia dan beliau datang ke Malaysia bersama saudaranya untuk mencari rezeki di Malaysia setelah kematian suaminya.

Hiruk pikuk kehidupan di Bawean yang penuh dengan panca roba telah membuat makcik Noraini mengambil keputusan untuk datang ke Malaysia.  Makcik yang berusia lanjut ini masih fasih berbahasa bawean bila saya mengajukan pertanyaan kepadanya. Namun tidaklah tepat sangat mungkin kerana kehidupan hariannya dengan India muslim dimana setiap hari menggunakan bahasa melayu dan India.

Perkenalan saya dengan makcik Noraini ini sudah hampir 10 tahun di kedai mamak Desa Jaya Kepong. Olah kerana saya sibuk bekerja, maka baru sekarang saya berkesempatan untuk menanyakan makcik Noraini ini berasal dari mana. Perbualan makcik Noraini yang penuh sopan santun dan lemah lembut, beliau juga banyak berahsia dengan saya sehinggakan saya bertanya namanya pun diberikan nama salah, mungkin beliau  sengaja tidak mahu berterus terang kerana malu atau mungkin juga sengaja tidak mahu menceritakan hal peribadinya pada orang lain.


Awalnya makcik Noraini bekerja dikedai itu sebagai pelayan hampir belasan tahun, oleh kerana majikan nya telah serasi dengan makcik Noraini, maka majikan nya telah melamar beliau untuk dijadikan pasangan hidup. “kami hidup bahagia sehingga  sekarang,” katanya.

Pada awalnya, Makcik Noraini menyatakan namanya Jamilah dan bila saya hendak beredar dari kedai itu makcik berterus terang menyatakan namanya adalah Noraini dan bukannya Jamilah. Dalam fikiran saya kenapa Makcik Noraini perlu berahsia dengan saya sedangkan saya sudah lama kenal dengannya.

Makcik Noraini berkata, dia berasal dari Bawean, Tambak Pajhingge’en dan beliau juga menyatakan kepada saya yang baru-baru ini beliau telah pulang ke kampung iaitu Bawean selama 10 hari bersama saudaranya pada bulan November 2013  untuk menjenguk anaknya yang ada di sana. Beliau juga menyatakan tidak lah lama berada disana kerana alasannya tak ada orang yang akan menjaga kedainya dan lagi pun suaminya di sini sudah tua sekitar 60 tahun,” kata Makcik.

Mengikut Makcik Noraini, walaupun beliau berkahwin dengan orang Malaysia, beliau juga sering pulang ke Bawean dan masih ingat Bawean kerana disana tempat lahirnya,”Jelasnya. Perkahwinan beliau sekarang ini tidak dikurniakan anak dan beliau berkata tugasan hariannya hanya menjadi penjaga kaunter kerana usianya sudah tua. 






Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]