bule anakna oreng phebien . KEINDAHAN PULAU BAWEAN MENJADI KEAJAIBAN INDONESIA - Kuduk-Kuduk Channels
Home » » KEINDAHAN PULAU BAWEAN MENJADI KEAJAIBAN INDONESIA

KEINDAHAN PULAU BAWEAN MENJADI KEAJAIBAN INDONESIA

Written By Unknown on Sabtu, 10 Mei 2014 | 5:00 PTG

KEINDAHAN PULAU BAWEAN MENJADI

 KEAJAIBAN INDONESIA





Pulau Bawean mempunyai banyak lokasi pelancongan yang setanding dengan destinasi pelancongan yang lain yang ada di Indonesia. Selain Laut, Tasik dan air terjun, Pelancong yang datang juga boleh menikmati budaya masyarakat asli Pulau Bawean.

Berikut 6 lokasi pelancongan yang boleh anda kunjungi di Pulau Bawean :

1 . Tanjung Gaang
Hamparan batu karang dengan tebing - tebing yang kukuh adalah pesona yang tak boleh diabaikan di Tanjung Gaang . Lokasi pelancongan yang berada di hujung barat Pulau Bawean ini boleh kita nikmati dengan 2 cara , yaitu dengan menyusuri laut dengan perahu nelayan dan yang kedua adalah kita menikmati hamparan tebing karang yang luas dari atas tebing sambil menikmati jernihnya air laut Bawean yang berwana hijau dan biru dengan ikan - ikan kecil .

2 . Tasik Kastoba
Tasik Kastoba adalah satu - satunya tasik di Pulau Bawean . Namanya memang mirip dengan Danau Toba yang ada di Sumatera Utara . Tasik yang masih sangat alami ini terletak di kecamatan Tambak , persis di tengah - tengah Pulau Bawean . Untuk sampai ke tasik yang berada di atas bukit ini , kita akan menembus hutan dengan pokok-pokok , dan melewati tebing - tebing tinggi dengan jalan setapak yang masih curam . Tenang dan jernihnya air Tasik Kastoba jangan sampai anda terlepas . Buat yang suka berenang , tak ada larangan untuk menikmati keseronokan berenang di tasik yang menyimpan cerita rakyat Bawean ini .

3 . Pulau Gili
Pulau Gili atau Pulau Perhentian Timur adalah pulau kecil berjarak 2.3 km di timur Pulau Bawean . Untuk boleh melawat pulau ini , kita boleh menyeberang dengan menyewa perahu nelayan dalam waktu tempuh kurang lebih 30 minit . Pulau Gili adalah salah satu pulau berpenghuni di Bawean dengan cukup padat . Kurang lebih ada sekitar 700 kepala keluarga dari berbagai macam etnik tertentu yang tinggal di pulau yang menawarkan pantai dengan pasir putih yang indah ini . Jangan lewatkan pantai di Pulau Perhentian serta sunsetnya yang menakjubkan .

4 . Pulau Noko
Pulau Noko adalah pulau kecil yang menawarkan pantai pasir putih panjang dengan cuma ditumbuhi semak belukar . Pulau yang bersebelahan dengan Pulau Perhentian ini mempunyai luas kurang lebih 1 kilometer persegi dengan seluruh daratannya hanya diisi oleh pasir putih yang indah . Sangat sesuai buat pecinta pantai dan keindahan bawah laut . Kita juga boleh snorkeling untuk menikmati keindahan bawah lautnya , dengan tentunya membawa alat sendiri .

5 . Kurungan Rusa Bawean
Pulau Bawean mempunyai jenis rusa yang hanya akan ditemui di Pulau Bawean , dengan nama latin Axis kuhlii . Spesies ini tergolong langka dan diklasifikasikan sebagai terancam oleh IUCN . Nah di sinilah rusa - rusa itu dikandangkan . Dengan kurungan seluas kurang lebih 4 ha ini kita boleh melihat rusa yang masih belum jinak . Rusa di sini tetap dibiarkan liar , tidak seperti yang kita temui di kebun binatang . Di dalam kurungan yang masih milik warga ini tidak mana-mana pengunjung boleh memberinya makan . Buat pelancong yang senang akan ekopelancongan sesuai bengat melawat kurungan Rusa Bawean yang juga disebut Taman Salak , kerana terdapat kebun salak yang lumayan luas itu .

6 . Air Terjun Laccar
Air terjun Laccar adalah salah satu daripada beberapa air terjun dengan ketinggian sekitar 10 meter yang ada di Bawean . Masih sangat alami . Terletak di Desa Teluk Dalam kurang lebih 15 km dari Sangkapura . Kalau kata orang Bawean , tidak sah jika kita tidak mandi di air terjun yang banyak ditumbuhi aneka flora di sekelilingnya ini .

Di Pulau Bawean saat ini belum ada pusat maklumat pelancongan . Maklumat serba terhad , oleh itu diperlukan keaktifan untuk bertanya kepada penduduk tempatan . Jangan bimbang , penduduk Pulau Bawean sangat ramah dan menyambut baik para pendatang .







Share this article :

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

 
.
 KUDUK MEDIA KKC : Informasi komuniti bawean
© 2010 - 2015. Kuduk-Kuduk Channels - Hak Cipta Terpelihara
KHABAR ORANG BAWEAN
Hantar Maklumat [ keluar ]